“Sommige patiënten rijden er zelfs voor om omdat wij de Pharmi-app aanbieden”
Pharmi, de digitale apotheker in je broekzak
Pharmi is een mobiele app die de medicijngebruiker niet alleen gevalideerde informatie geeft in tekst, animaties en video. Maar stelt ook vragen en herinnert op tijd aan de medicatie. Bij vragen maakt de app bovendien digitale interactie met de apotheek mogelijk.
Mandana Tadayon en Michiel Mollevanger zijn beide poliklinisch apotheker in het ASz. Ze vertellen uitgebreid over deze innovatie.
Mollevanger: “Pharmi fungeert als een coach bij de start van een medicijn, als naslagwerk voor medicatie en als eenvoudige manier om contact met de apotheek te hebben. De app biedt dagelijks behapbare begeleiding in een taal die aansluit bij de patiënt. Dit kan de zelfredzaamheid en therapietrouw van de patiënt bevorderen.”
Ontdekken en ontwikkelen
Wat is er nodig om Pharmi in te bedden in de dagelijkse praktijk? Mollevanger: “Het is nog een app in ontwikkeling. Steeds meer patiënten maken er gebruik van, waardoor we samen ontdekken en bijdragen aan die ontwikkeling. Het is nu een kwestie van de kinderziektes eruit halen en het medicijnaanbod in de app uitbreiden. De app is al goed toegankelijk, gebruiksvriendelijk en stabiel. De kwaliteit van de informatie is betrouwbaar. Nu willen we de app nog toegankelijk maken voor een grotere groep mensen.”
Pharmi is ondertussen in gebruik genomen door een paar honderd patiënten, die de app positief ontvangen. Tadayon: “Patiënten geven in de waardering van de app bijna unaniem aan dat ze Pharmi zouden aanraden aan anderen. Sommigen rijden er zelfs voor om omdat wij het aanbieden.”
Betere zorg dichtbij
Pharmi faciliteert de zorg in de thuissituatie. Dat kan op termijn de zorgdruk verlagen en kosten reduceren, maar Tadayon en Mollevanger noemen als belangrijkste voordeel dat de patiënt erop vooruitgaat. Mollevanger: “Pharmi kan de patiënt geruststellen. Die hoeft namelijk niet meer te twijfelen of zelf op zoek te gaan, met het risico om bij verkeerde informatiebronnen uit te komen. Door dichtbij de patiënt te blijven, kunnen wij deze ook beter blijven volgen.”
Tadayon: “Patiënten nemen zelf de regie. Pharmi geeft ze betrouwbare informatie en coaching op een behapbare manier en op het niveau dat bij ze aansluit. Daar hebben veel patiënten behoefte aan, vooral in een complex behandelpad. Dankzij de herinneringen gaat bovendien de therapietrouw omhoog. Ook kunnen patiënten veilig via de app communiceren, waar nu nog bellen de norm is en e-mailen lastig is in verband met AVG.”
De apotheek van de toekomst
Digitalisering gaat volgens beide apothekers zorgen voor nog betere zorg. Mollevanger: “Ik denk dat we onze zorg nog persoonlijker kunnen maken en nog meer kunnen laten aansluiten bij wat de patiënt wil en kan. Ook stellen digitale tools ons in staat om meer te monitoren, zodat we weten hoe het met patiënten gaat. Zo kunnen we de zorg toespitsen op mensen die het echt nodig hebben.” Tadayon: “De digitale groep patiënten groeit alleen nog maar. Door gebruik te maken van digitale hulpmiddelen kunnen we mensen op verschillende manieren bedienen en onze zorg uitbreiden. Van origine hadden we als apotheek vooral een logistiek karakter, nu zijn we meer en meer zorgverlener. Ik denk dat digitalisering die rol meer zichtbaar maakt.”