Smart Lectures laat scholieren meedenken over innovaties in de zorg.
Een game waarmee iedereen snel en op een leuke manier veel kan leren over ziektes en aandoeningen. Daarmee won een team van het Zwijndrechtse Develstein College een wedstrijd die aan de Smart Lectures was verbonden. De scholieren presenteerden recent hun idee aan het bestuur van het Albert Schweitzer ziekenhuis.
De Smart Lectures zijn inspiratiesessies bedoeld om de interesse van leerlingen voor wetenschap en technologie te prikkelen. De bijeenkomsten vloeien op hun beurt voort uit de crossovers die in toenemende mate binnen en buiten verschillende sectoren in de Drechtsteden plaatsvinden. Overheid, onderwijs en bedrijfsleven zien steeds meer de meerwaarde van ontmoetingen tussen verschillende sectoren en de kennisuitwisseling en samenwerking die daaruit ontstaat. De Smart Lectures-sessies worden georganiseerd door scholen, bedrijven en de Drechtsteden. Na de eerste editie in 2015 stond de tweede editie in het teken van zorgtechnologie in samenwerking met het Albert Schweitzer ziekenhuis. Bestuursvoorzitter Peter van der Meer: ‘Technologie en zorg zullen de komende jaren nòg meer met elkaar verweven worden. Het is daarom goed om jonge mensen nu al te inspireren, zodat zij straks een vervolgopleiding kiezen en gaan werken in die mooie en belangrijke mix van zorg en technologie.’
Virtual reality
Virtual reality speelt een steeds grotere rol in de samenlevin. Denk maar aan apps om meubels virtueel in je woonkamer te zetten, Pokemon Go of artsen die met 3Dtechnologie complexe operaties oefenen op virtuele patiënten. In de zorg spelen naast verpleegkundigen en specialisten ook technologen een steeds belangrijkere rol. Zij vertalen nieuwe mogelijkheden naar betere zorg aan patiënten, bijvoorbeeld om het leven met een chronische ziekte te verbeteren.
Ontdekkingsapp
Het winnende team Emily, Kayleigh, Alicia en Sienna van het Develstein College kwamen met een Ontdekkingsapp, die patiënten en mensen in hun omgeving de kans geeft om met een game over ziektes en aandoeningen te leren. Ze hebben zelfs al een demo app ontwikkeld. ‘We zochten naar een actieve, speelse manier om bij te dragen aan acceptatie en begrip voor ziektes’, lichtten de vier hun prijswinnende idee toe. ‘We waren alle vier al van plan verder te studeren in de medische en geneeskundige hoek. De Smart Lectures hebben vooral onze interesse in de technologische mogelijkheden
vergroot. Het is hartstikke gaaf als je daarmee echt iets kunt bijdragen aan verbeteringen in de zorg.’
De twee winnende teams geflankeerd door de Raad van Bestuur; Anneke Sanderse en Peter van der Meer.
Bedrijven nu al geïnteresseerd
Het Albert Schweitzer ziekenhuis is erg geïnteresseerd in de toepassingsmogelijkheden van de app. Een ‘zorggerelateerd’ bedrijf en een IT-bedrijf hebben al aangegeven de app te willen ontwikkelen en ‘vermarkten’. De leerlingen blijven daarin als bedenkers van de app nauw betrokken. Zij zijn blij dat er echt iets met hun idee gedaan wordt: ‘We zijn blij en trots en vinden het spannend om te zien of onze game verder ontwikkeld en gerealiseerd kan worden.’
Een ander team van De Lage Waard uit Papendrecht, dat in april de publieksprijs won, presenteerde een idee voor een Duchenne-app. De app stimuleert kinderen met deze spierziekte om revalidatieoefeningen die helpen om pijn en angst te overwinnen goed en met plezier te doen. Esther, Lisan, Demy en Lieke willen de app daadwerkelijk gaan ontwikkelen: ‘Twee van onze teamleden hebben informatica in hun pakket, dus dat moet wel lukken’.
De presentaties werden bijgewoond door enkele geïnteresseerde bedrijven, waaronder HIA 3D. Marcel Massing, directeur van de 3D-studio uit Hendrik-Ido-Ambacht, is vanaf het begin betrokken bij Smart Lectures en was ook één kan de juryleden. ‘Complimenten voor wat deze leerlingen hebben neergezet. Wij helpen ze graag verder om deze apps ook daadwerkelijk te ontwikkelen’.