Een game waarmee iedereen snel en op een leuke manier veel kan leren over
ziektes en aandoeningen. Daarmee won een team van het Develstein College
dinsdag 17 april 2018 een wedstrijd die aan de Smart Lectures was verbonden.
De Smart Lectures zijn bedoeld om de interesse van leerlingen voor wetenschap en
technologie te prikkelen en worden georganiseerd door scholen, bedrijven en de
gemeente Papendrecht. Na de eerste editie in 2015 stond deze tweede editie in het
teken van zorgtechnologie in samenwerking met het Albert Schweitzer ziekenhuis.
Virtual reality speelt een steeds grotere rol in de samenleving. Denk aan Pokemon go
of apps om meubels virtueel in je woonkamer te zetten. In de zorg spelen naast
verpleegkundigen en specialisten daarom technologen een steeds belangrijkere rol. Zij
vertalen de nieuwe mogelijkheden naar betere zorg aan patiënten, bijvoorbeeld om het
leven met een chronische ziekte te verbeteren. Zo’n 130 leerlingen uit Havo 4 en VWO
5 van scholen uit de Drechtsteden gingen aan de slag om hieraan een bijdrage te
leveren. Op 17 april presenteerden de beste zeven teams hun plannen. De twee
winnende teams mogen hun ideeën presenteren aan het bestuur van het Albert
Schweitzer ziekenhuis.
Hartstikke gaaf
Een deskundige jury met onder meer vertegenwoordigers van het Albert
Schweitzer ziekenhuis en het bedrijfsleven riep de Ontdekkingsapp van Emily,
Kayleigh, Alicia en Sienna van het Develstein College uit tot winnaar. De app geeft
patiënten en mensen in hun omgeving de kans om met een game over ziektes en
aandoeningen te leren. ‘We zochten naar een actieve, speelse manier om bij te dragen
aan acceptatie en begrip voor ziektes’, lichten de vier hun prijswinnende idee toe. ‘We
waren alle vier al van plan verder te studeren in de medische en geneeskundige hoek.
De Smart Lectures hebben vooral onze interesse in de technologische mogelijkheden
vergroot. Het is hartstikke gaaf als je daarmee echt iets kunt bijdragen aan
verbeteringen in de zorg. We werden tijdens deze opdracht steeds fanatieker en
wilden echt meedoen om de eerste prijs. We zijn dan ook blij en trots en vinden het
spannend om te zien of onze game verder ontwikkeld en gerealiseerd kan worden.’
Overwinnen
Het publiek koos de Duchenne app van het team van De Lage Waard uit Papendrecht
als winnaar. De app stimuleert kinderen met deze spierziekte om revalidatieoefeningen
die helpen om pijn en angst te overwinnen goed en met plezier te doen. De andere
teams hadden onder meer ideeën om met apps het leven van mensen met diabetes te
verbeteren, om epileptische en astmatische aanvallen te voorkomen en het leven van
mensen met beginnende dementie makkelijker te maken met gezichtsherkenning,
namen, afspraken en plattegronden die in een bril worden geprojecteerd.
De winnende teams met Bestuursvoorzitter Peter van der Meer.